We wschowskim starostwie odbyło się spotkanie dotyczące budowy obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 12. Starosta Waldemar Starosta oraz członek zarządu powiatu Tomasz Urbański rozmawiali z Henrykiem Janowiczem, dyrektorem oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze. Tematem była realizacja ponad 6-kilometrowej trasy omijającej Wschowę i Dębową Łękę.
Zobacz: Wschowa doczeka się obwodnicy. „Wkrótce ruszymy z realizacją” [WIDEO]
Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki – przebieg trasy
Przypomnijmy – w czerwcu komisja przetargowa wybrała wykonawcę obwodnicy. Spośród trzech ofert najwyżej oceniono propozycję firmy Mirbud. Przedsiębiorstwo zaoferowało realizację zadania za 158 350 699 złotych, co daje oszczędność ponad 33 milionów w stosunku do planowanego budżetu.
Nowa obwodnica rozpocznie się od skrzyżowania z DK12 na południe od Wschowy, w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków. Stamtąd pobiegnie w kierunku wschodnim i północno-wschodnim do połączenia z ulicą Jedności oraz ulicą Kolejową.
Kluczowym elementem będzie przeprawa przez linię kolejową nr 14. Za torami droga będzie kontynuowana w kierunku północno-wschodnim, aż do włączenia z istniejącą DK12 za Dębową Łęką. Trasa w większości przebiegnie po terenie województwa lubuskiego, nieznacznie zahaczając o wielkopolskie.
Zobacz: Mirbud wybuduje obwodnicę Wschowy. Droga za 158 mln zł ma być gotowa w 2028 roku
Koniec tirów w centrum
Realizacja obwodnicy przyniesie wymierne korzyści mieszkańcom Wschowy i Dębowej Łęki. Ruch tranzytowy, szczególnie ciężarówek, zostanie wyprowadzony poza miejscowości.
Spadnie poziom hałasu i emisja spalin. Poprawi się bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Według harmonogramu pierwsze samochody przejadą nową trasą w 2028 roku.